FANDOM

BankID ges ut av Danske Bank, Handelsbanken, Ikano Bank, Länsförsäkringar Bank, Nordea, SEB, SkandiaBanken, Sparbanken Syd, Sparbanken Öresund, Swedbank och Ålandsbanken.

Nordeas e-legitimation ger dig möjlighet att snabbt legitimera dig när du gör ärenden på Internet. Nordea ger även ut Mobilt BankID och BankID på fil och snart även BankID på kort.

Du kan legitimera dig och skriva under handlingar i olika e-tjänster hos myndigheter, kommuner, landsting och företag. Du kan ha Telia e-legitimation lokalt sparad i datorn eller fysiskt på ett kort.

Swedbanks e-legitimation kallas BankID och beställs enklast genom Swedbanks internettjänst internetbanken. BankID finns som tillval för Swedbanks kunder och kan kostnadsfritt beställas på deras webbplats. BankID på fil i datorn räcker ett år och måste sedan förnyas. BankID på fil kan endera sparas lokalt på datorn eller på ett externt lagringsmedia som sedan kan flyttas mellan flera datorer. Detta kräver dock att datorerna har mjukvaran Personal installerad. Du kan ha högst tre BankID aktiva samtidigt. När du beställer BankID ska du själv välja ett lösenord som du senare ska ange när du ska legitimera dig på nätet. För att tjänsten skall vara säker och att ingen enkelt skall kunna memorera lösenordet alternativ knäcka det på något sätt så ställs många krav angående vilka tecken som måste var med. Det måste till exempel vara minst 12 tecken långt och innehålla minst en siffra och fyra bokstäver. När du skapat ditt ID så får du det i en fil på din dator. Denna fil tillsammans med programmet Personal gör att du kan använda ditt BankID. Möjlighet att ladda hem Personal får man i samband med att man skapar ett ID.